Szczecin: Szybki tramwaj wystartuje w tym roku [prezentacja]

  • 2012-01-05, Aktualizacja: 2012-01-05 14:45
Szczecin: Szybki tramwaj wystartuje w tym roku

Poznaliśmy konkretne plany budowy Szczecińskiego Szybkiego ... (© Andrzej Kus)

Poznaliśmy konkretne plany budowy Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju.

W drugim kwartale tego roku ma ruszyć przetarg na budowę Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju.  Miasto złożyło wniosek o dofinansowanie. Obrońcy willi Grunenberga, która znajduje się na trasie SST nie odpuszczają i dalej chcą blokować inwestycję.

Prezydent Piotr Krzystek poinformował, że 27 grudnia – miesiąc przed ostatecznym terminem - do Centrum Unijnych Projektów Transportowych wpłynął wniosek o dofinansowanie inwestycji. Przetarg na jej wykonanie ma rozpocząć się w drugim kwartale tego roku, wykonawcę poznamy pod koniec.


Prace powinny ruszyć na początku przyszłego roku, a zakończyć się na koniec 2014 roku.

- Dzięki temu skomunikujemy wreszcie Prawobrzeże i Lewobrzeże. Jest to szalenie istotny projekt dla wszystkich szczecinian – mówi Piotr Krzystek. – Jest to ogromne przedsięwzięcie warte ponad 200 milionów złotych. Z tą myślą trafią też do nas 22 niskopodłogowe tramwaje, które w dużej mierze będą służyły do obsługi tej linii.

Trasa z Basenu Górniczego do pętli przy na ulicy Turkusowej liczyła będzie cztery kilometry. Torowisko przystosowane będzie do obsługi tramwajów, które maksymalnie poruszać się będą mogły z prędkością 60 km/h. W rzeczywistości ich prędkość wyniesie 30-40 km/h.


Atak na prezydenta

Przed przystąpieniem do inwestycji należy rozwiązać jeszcze jeden problem: na trasie SST stoi willa Grunenberga. Na spotkanie z prezydentem przyszedł Mariusz Łojko, prezes Stowarzyszenia "Ocalmy zabytek", które od dłuższego czasu stara się zablokować inwestycję. Zaatakował prezydenta twierdząc, że projekt jest niezgodny z prawem budowlanym, przez co miasto straci dofinansowanie. Groził również prokuratorem.

- Wszystko jest tak, jak być powinno – odpowiedział Paweł Sikorski, dyrektor Wydziału Inwestycji Miejskich UM. – Toczą się aktualnie postępowania w sprawie tego budynku: o wpisanie zabudowań gospodarczych do rejestru zabytków oraz o wpisanie całego terenu. W połowie miesiąca poznamy decyzję.

Głos zabrał również prezydent.

- Bez szybkiego tramwaju nie ma szans, by willa odzyskała swoją świetność. Wszyscy wiemy, jak teraz wygląda. Jest szansa na jej przesunięcie, takie operacje robi się już w Europie. Wtedy zapewnimy jej nietykalność. Dołożymy starań, by została zagospodarowana na cele miejskie. Jeśli chodzi o całą nieruchomość, wraz z otoczeniem, nie ma tam w mojej ocenie zbyt wielu elementów wymagających szczególnej ochrony. Po przeniesieniu zabytku pole do działania oddamy środowiskom, które zabiegają o to, by mogły tam funkcjonować. Oczywiście również ich wspomożemy. Z pewnością willa nie będzie stała pusta, będzie nawet konkurencja o to, kto ma z niej korzystać.


"Akt barbarzyństwa"

Nie przekonuje to wszystko Mariusza Łojko, który uparcie twierdzi, że przesunięcie zaniedbanego budynku będzie aktem barbarzyństwa. Podważa jednocześnie kompetencje już nie tylko urzędników, którzy od lat zajmują się przygotowaniem dokumentacji, a nawet konserwatorów zabytków.

- Pogubili się. Nie biorą pod uwagę obiektów towarzyszących. Jeśli wyda zgodę na przesunięcie wszystkiego i dopuści do budowy – będzie to skandal na skalę europejską.

Na pytanie, dlaczego dopiero teraz tak walczą o wstrzymanie inwestycji i przez lata pozwolono na zapuszczenie tak ważnego dla nich budynku – odpowiada:

- Walczę od samego początku, gdy o tym się dowiedziałem. Projekt można było zmienić. Ludzie nie dokonywali tam remontów z różnych względów. Dzięki temu mamy teraz wspaniale zachowany obiekt, z mnóstwem oryginalnych elementów. Jest wiele organizacji, które są zainteresowane pomocą odrestaurowania willi. Również zagranicznych – podsumowuje.

Projekt Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju z... 2009 roku

Komentarze (62)

Podane dane osobowe będą przetwarzane przez Media Regionalne Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Podanie danych jest dobrowolne. Pozostałe informacje na temat celu i zakresu przetwarzania danych osobowych oraz Twoich praw znajdziesz w regulaminie. Dodając komentarz akceptujesz regulamin.

KFOP (gość)

NOWY STADION. Olać SST budować stadiooon!!!

o (gość)

a. ziom ty kurfo jestes mocny w gebie tylko przez internet,a w realu maly gietki ogoreczek kiszony, ciesz sie poki masz zdrowie,jak zdrowia nie masz to samochod,pieniadze i nilkt ci nie pomoze frajer

Arczi (gość)

Tramwaje przyszłości. Tramwaj linii 1, 4, 7 i 8 w wersji przyszłościowej. 1 Os nad Rudzianką - Głębokie jeśli ma jechać przez Plac Zgody to najpierw niech zaczną
1. od przebudowy ronda, jezdni i rozjazdów na Placu Szarych Szeregów
2. Odtworzenia torów tramwajowych między tym Placem, a Placem Zwycięstwa;
3. Na Placu Zwycięstwa zamiast przystanków wystarczy że położą rozjazdy w stronę Placu Zgody
I najlepiej, aby rozpoczeli odtwarzanie tego odcinka i poprowadzenie torów linii nr 4 przez Mieszka I do ul Cukrowej wraz z budową linii SST i niech jeszcze przy przyszłym przystanku SST "Dąbska" wybudują odgałęzienie do Kijewa. Linia 4 w nowej wersji Kijewo - Basen Górniczy Plac Żołnierza Polskiego - Plac Rodła - Plac Grunwaldzki - Plac Szarych Szererów (Sprzymierzonych) - Piastów - Plac Kościuszki - Narutowicza - Szwoleżerów - Mieszka I - Południowa - Rondo Uniwersyteckie - Cukrowa - Cukrowa Pętla. Przebudowując Pętle na Basenie Górniczym niech przy min jeszcze wybudują pochylnie dla tramwajów relacji Potulicka - Gryfino i taką samą pozwalajcą na połączenie centrum miasta z osiedlami Kasztanowe i Zdunowo Linie relacji 2 Dworzec Niebuszewo - Os Kasztanowe i Linia relacji Ludowa - Zdunowo w wersji przyszłlościowej. Swoją drogą powinni jeszcze wprowadzić BEZPOŚREDNI TRAMWAJ relacji Elektrownia "Dolna Odra" - Gryfino - klucz - Podjuchy - Zdroje - Dąbie - Zdunowo/Kasztanowe; tym bardziej że w Selgrosie sporo pracuje osób z tych miejscowości. Tramwaj linii 9 Głebokie - Płonia jeśli ma do Płoni jeżdzić to i tu powinna być wybudowana pętla autobusowo - tramwajowa.

Pokaż wszystkie (62)

Video

Reklama

Przeczytaj także

Najczęściej czytane

Witryna korzysta z plików cookies oraz informacji zapisywanych i odczytywanych z localStorage, aby dopasować interesujące treści oraz reklamy. Korzystanie z serwisu bez zmiany ustawień przeglądarki, w szczególności w zakresie cookies, oznacza, że pliki będą umieszczane na urządzeniu końcowym. Możesz zmienić ustawienia przechowywania i dostępu do cookies i localStorage używając ustawień przeglądarki lub używanego urządzenia. Szczegóły w Polityce Prywatności.

Zamknij