*
Serwis specjalny: Zdrowie i uroda z MM Dodane 2009-01-21 18.55

Co jeść gdy mamy nadciśnienie?

Co jeść gdy mamy nadciśnienie? Dieta może nam pomóc w walce ze zbyt wysokim ciśnieniem. - Leczenie dietetyczne nadciśnienia tętniczego jest tak samo ważne jak leczenie farmakologiczne – podkreśla dietetyk, Grażyna Małgorzata Podlaszewska.

Jeśli masz nadciśnienie, to przede wszystkim musisz ograniczenie ilość spożywanych kalorii.

- Spożywanie 1700-2000 kcal wpływa korzystnie na obniżenie ciśnienia - mówi dietetyk, Grażyna Małgorzata Podlaszewska. - Należy także ograniczyć tłuszcze zwłaszcza te nasycone, czyli pochodzenia zwierzęcego.

Powinny one stanowić 25% dziennego zapotrzebowania na energię.

- Wskazane są tłuszcze pochodzenia roślinnego - mówi dietetyk. - Zaliczamy do nich olej słonecznikowy i sojowy oraz margaryny miękkie bez izomerów trans. Jak wykazały badania, tłuszcze roślinne oraz tłuszcze z ryb morskich (tran) obniżają ciśnienie tętnicze krwi wywołane nadmiernym spożyciem soli.

Przy nadciśnieniu powinniśmy także ograniczyć spożywanie białka.

- Białko należy podawać w ilości 1g/kg masy ciała - radzi dietetyk. - Należy pamiętać, że dieta bogatobiałkowa podnosi ciśnienie a obniża dieta bogata w węglowodany. Celem diety jest ograniczenie sodu i podaje się go w ilości 1-3 g soli kuchennej. Sól kuchenną należy zastąpić solą potasowa i łagodnymi przyprawami.

Warto jeść czosnek gdyż wpływa on na obniżenie ciśnienia. Nie strońmy również od witaminy C.

- Podczas stosowania leków moczopędnych większość witamin wydalana jest z moczem – mówi Grażyna Podlaszewska.

Z diety należy wykluczyć napoje podnoszące ciśnienie takie jak kawę naturalną, mocna herbatę, alkohol. Zaleca się pokarmy łatwo strawne, gotowane duszone bez tłuszczu, pieczone w folii aluminiowej, w pergaminie, nie zalegające długo w żołądku nie powodujące wzdęć. Nie zaleca się produktów bogatych w sód i zawierających sól kuchenną.

Z diety powinniśmy wyeliminować słone paluszki, chrupki, chipsy, krakersy, wędzone mięso, wędliny, produkty marynowane, kiszone, konserwy, potrawy typu” Fast Food”, hamburgery, zapiekanki, pizza.

Co jeść przy nadciśnieniu?



Należy zwiększyć spożycie owoców i warzyw w postaci surowej zwłaszcza bogatych w potas.

- Czyli na przykład banany, brzoskwinie, czarne porzeczki, brukselka, czosnek, nać pietruszki, szpinak, pomidory, ziemniaki, suche nasiona roślin strączkowych czyli groch, fasola, soja – wylicza dietetyk. – Warto też sięgać po otręby pszenne, które są bardzo dobrym źródłem potasu oraz otręby owsiane, które zawierają błonnik rozpuszczalny.

Wpływa on na zmniejszenie stężenia cholesterolu i glukozy we krwi. Zaleca się w diecie także orzechy włoskie.

- W nadciśnieniu tętniczym przy zalecanym ograniczeniu płynów nie powinno się drastycznie zabraniać picia wody, która jest potrzebna do wydalania z moczem produktów pośredniej przemiany materii - dodaje dietetyk. - Minimalna ilość płynu przewidziana dla jednej osoby w ciągu doby nie powinna być mniejsza niż 1000-1500ml, włączając w to całą wodę uzyskaną z dziennej racji pokarmowej w postaci herbaty, soków owocowych i owoców.

Jednodniowe diety specjalne



- W żywieniu chorych z nadciśnieniem tętniczym, podobnie jak w przewlekłej niewydolności krążenia, można stosować jednodniowe diety specjalne – mówi Grażyna Małgorzata Podlaszewska. - Najbardziej preferowana jest dieta owocowa, która przewiduje spożycie w ciągu dnia 1-1,5kg owoców.

Jak twierdzi dietetyk, może to być dieta jabłkowa lub mieszana, podczas której je się jabłka, maliny i pomarańcze.

- Owoce można spożywać na surowo, pieczone lub w postaci soków, kompotów lub gęstych przecierów - mówi. - 1.0 – 1.2kg surowych owoców dostarcza średnio 650kcal (2700kJ), 6gram białek, 5gram tłuszczów, 150gram węglowodanów oraz 200mg witaminy C.

Warto pamiętać, że owoce alkalizują organizm, pobudzają diurezę (czyli wydzielanie moczu), działają lekko przeczyszczająco, zawierają małą ilość związków białkowych i prawie wcale nie mają soli. Taką jednodniową dietę owocową można zalecać również ludziom zdrowym, szczególnie z nadwagą.



X

Miejsce
w rankingu
Anna_Kwiecień

Anna Kwiecień dziennikarka MM Moje Miasto mój e-mail: anna.kwiecien@mmszczecin.pl Mam zamiar pisać o tym wszystkim co związane jest ze zdrowiem i urodę. Panie to coś dla was, choć mam nadzieję, że Panowie też tu zajrzą. Będzie trochę o dietach, sporcie, ziółkach, naturalnych metodach leczenia, trochę o sztucznych piersiach i nosach, o cellulicie i innych, nie koniecznie tylko babskich, sprawach :)